Ud over mine mærkesager kan du herunder finder mine holdninger til:
Ældreplejen:
Det er vigtigt at vores ældre kan få en tryg, aktiv og værdig alderdom her
på Ærø. Vi har i dag gode rammer til de ældre når de ikke længere kan være i
eget hjem, men målet må stadig være at de ældre skal være i deres eget hjem så
længe de ønsker det. Det kræver også at pleje personalet får de midler der skal
bruges og de normeringer der passer til arbejdsbyrden. Alt for mange i
plejesektoren er slidt ned, det skal der efter min mening gøres noget ved, så vi
skal afsætte de midler der er brug for så vort plejepersonale ikke slides op i
en ung alder.
Færgefarten:
Situationen er i dag at der nu ligger beregninger/en rapport på 7 forskellige
løsninger/senarier for den Ærøske færgefart.
Hent hele rapporten der blev givet til kommunalbestyrelsen mandag den 23/8
2010. Den viser beregningerne af de 7 scenarier (PDF der fylder 10 MB). Se
rapporten her.
Af de 7 senarier der er beregnet går jeg ind for scenarie 7, selv om det vil
nedlægge en færgerute. Beregningerne viser at der kan spares 8,1 mill. kroner
årlige ved at iværksætte de tiltag, som er beskrevet i scenarie 7.
Den besparelse der her kommer, skal efter min mening bruges helt og holden
til takstnedsættelser, på vore færgebilletter. Nedsættelsen skal, som jeg ser
det fordeles på fragt først og fremmest, dernæst på ikke Ø-kortsbilletter og til
sidst på Ø-kortsbilletter. Fordelingen skal der ses på men jeg kunne forestille
mig at man i vintermånederne sætte ikke Ø-kortsbilletter ned på niveau med
Ø-korsbilletter for at få flere turister med færgerne der hvor belægningen ikke
er så stor. Desuden mener jeg der skal indføres "grønne afgange" på de ture, som
der ikke har de store belægningsprocenter, for igen at får flere folk til øen,
og så kunne en vinterfartplan måske gøre at der opnås endnu flere besparelser,
som kan bruges til en prisreduktion.
Det er Søby som kommer til at miste ruten til Fåborg, idet det er
den der skal nedlægges såfremt scenarie 7 iværksættes, men der vil dog stadig
sejle færger fra Søby til Fynshav. Denne rute ønsker alle at opgradere så jeg
mener at med denne løsning, vil der stadig sejle færger fra de tre havnebyer.
Det vil selvfølgelig være et tab for Søby, og her mener jeg at vi, som
kommunalpolitikere skal sikre at byen ikke mister flere offentlige
arbejdspladser, men tværtimod giver byen en garanti for at blandt andet skolen
og børnehave røres der ikke ved.
Med en sådan garanti tror jeg at børnefamilier ville bosætte sig i området, og
dermed være med til at skabe noget af det "liv", der vil gå tabt ved at byen
mister en færge.
Nedenstående er skrevet i okt. 2009 før kommunevalget:
Endnu en færgerapport har set dagens i sep. 09, og den konkludere at
Skovballe modellen var den mest økonomiske fordelagtige for os Ærøboer.
Skovballe modellen ville kunne lave timedrift og ikke mindst sænke
billetpriserne med mindst 25 %. Så vores forslag om denne løsning må jo siges at
være helt rigtig, men desværre vil denne ikke kunne implementeres på grund at
miljøet :-( .
Mit bud på en færgeløsning nu hvor vi ikke kan komme til Skovballe er, at vi
flytter Ærøskøbing færgen til Søby og der indsættes en hurtigfærge til
Svendborg. Denne hurtig færge skal kunne tage biler med og vi vil med dette
kunne tilgodese pendlere og vi kunne måse få nogle flere unge til at pendle til
skole i Svendborg. Jeg mener det et vigtigt at vi ser på olieøkonomi når vi også
taler færger og vi kan jo se tilbage på hvad olieprisstigninger har gjort ved
vore billetpriser, og der er vil ingen der tror på at olieprisen vil flade. Mit
bud vil være at olieprisen igen i løbet af en tid vil nå priser der ligger langt
over dagens pris, med der til stigende billetpriser. Derfor vil jeg være
modstander af at lade de to tvilling færger sejle på samme rute til Svendborg,
med en overfartstid på 75 min.
Skolestrukturen:
Desværre er udviklingen at der bliver færre børn på Ærø med tiden, og
der vil på længere sigt ikke være grundlag for at opretholde alle 3 kommuneskoler på Ærø.
Skal vi til igen at nedlægge en skole er min holdning at der
minimum skal være en skole i hver ende af øen. Friskolen som nu har kørt i nogle
år håber jeg har elever nok til at overleve, idet jeg ser den, som et godt
alternativ til de kommunale skoler. Vores 8 til 10 klasser som nu er samlet i
Marstal, i det nye ungdomscenter har gode rammer og jeg mener at vi skal styrke
dette og gøre det attraktivt at tage 10 klasse på Ærø. Efter 10 klasse så jeg
gerne at flere af vore unge benyttede sig af vores lokale VUC, og jeg vil kæmpe
for at de unge, såfremt de vælger benytte VUC, også kan få del i
Ø-støtteordningen.
Børnepasningsordning:
Jeg mener at vi på Ærø
har nogle gode børnepasningsordninger, disse skal efter min mening
bevares, og løbende justeres så vi kan tilgodese vore børnefamiliers
pasningsbehov.
Natur-
nationalpark:
Ærø skal ikke være natur- eller nationalpark for en hver pris. En
sådan park må ikke medføre restrektioner for landbruget og det øvrige
erhvervsliv, men skal bygges på ærøboernes egne præmisser, såfremt vi
skal være en del at dette.